Dijagnostika

Zašto je Artlab najbolji izbor za dijagnostiku u slikarstvu?

  • zbog toga što se samo vizuelnim pregledom ne može pouzdano utvrditi pravo stanje slike
  • zbog toga što primena naučnih metoda daje uvid u stanje slojeva slike koji su nevidljivi golim okom
  • zbog toga što koristimo neinvazivne i nedestruktivne metode koje su potpuno bezbedne za sliku, i u trenutku sprovođenja analize i u budućnosti (nemaju odloženih negativnih efekata)
  • zbog toga što se slika čije se stanje dijagnostikuje, tokom trajanja analiza, nalazi u stabilnim mikroklimatskim uslovima i pod 24h nadzorom
  • zbog toga što analiza obuhvata i dijagnostiku stanja nosećeg i ukrasnog rama jer su oni sastavni deo umetničke slike – bitno utiču i na njeno stanje i na estetske kvalitete
  • zbog toga što Artlab tim ima višegodišnje iskustvo u sprovođenju naučnih analiza za potrebe utvrđivanja stanja slika pre početka konzervatorskog tretmana na značajnim delima i kolekcijama naše likovne umetnosti
  • zbog toga što je finalni rezultat dijagnostike – Izveštaj o stanju dela, u kojem su date i preporuke za čuvanje i izlaganje dela kao i, u slučaju da je to potrebno, predlozi za konzervatorski tretman
Group 4 Copy 2

Koje metode Artlab koristi za dijagnostiku u slikarstvu? 

Za dijagnostiku stanja slojeva slike se primenjuju različite naučne metode koje su potpuno bezbedne za sve segmente slike. Primenjuju se različite vrste snimanja u određenim oblastima spektra  (najčešće UV i IC), mikroskopske i kolorimetrijske analize. Rezultati analiza su sastavni deo Izveštaja o stanju dela, i napisani su jasnim i svima razumljivim jezikom.

Najčešće postavljana pitanja

Naučna dijagnostika predstavlja osnovno polazište za proučavanje umetničkog dela, za istorijsku i stilsku interpretaciju, za procenu njegovog stanja očuvanosti i za sva istraživanja koja prethode konzervatorskoj intervenciji.

Vrste istraživanja zavise od konteksta, ali ćemo navesti neke od njih:

  • Da bi se identifikovalo prisustvo retuša, preslika i slojeva laka najčešće se primenjuje: UV fluorescencija, UV refleksija, infracrvena refleksija i nedestruktivna mikroskopska analiza
  • Informacije o strukturi umetničkog dela i o načinu gradnje slojeva slike najčešće se dobijaju  snimanjem lica slike pod bočnim svetlom, IC i rendgenskim zracima.
  • Da bi se utvrdila promena kolorističke vrednosti pojedinih boja najčešće se primenjuju kolorimetrijska snimanja
  • Da bi se utvdila vrsta i stepen degradacije slikarskog veziva i laka primenjuju se nedestruktivne mikroskopske i FTIR analize

 

Svako delo ima specifične karakteristike, ali za dijagnostiku stanje slike su najčešće dovoljna različita snimanja (UV, VIS, IC) koja nisu skupa. Artlab tim pruža besplatne konsultacije svim svojim klijentima.

Potrebno vreme za sprovođenje analiza uglavnom varira u zavisnosti od tipa slike i kreće se od nekoliko dana do nekoliko nedelja. Moderne i savremene slike, zbog čestog korišćenja neslikarskih materijala (metalnih delova, plastike, auto boja i lakova…), zahtevaju kompleksniji pristup i analiza stanja takvih materijala može da traje i do mesec dana. Važno je uzeti u obzir i to da je nakon sprovedenih istraživanja i analiza potrebno i vreme za obradu svih dobijenih informacija i formiranje zaključka. Tek nakon toga se se smatra da je Izveštajo stanju dela kompletan.

Protokol

  • Ime i prezime
  • Podaci iz lične karte  + skenirana lična karta
  • Podaci o firmi iz APR-a  (u slučaju da je vlasnik slike firma)
  • Podaci o državnim institucijama (u slučaju da je vlasnik slike muzej, galerija,..)
  • Osnovni podaci o slici (vreme nastanka, tehnika,..)
  • Fotografija slike u što boljoj rezoluciji  – poleđina i lice obavezno + detalji od značaja (potpis, nalepnice, posveta,..)

Preliminarna stručna procena slike

  • Sastanak sa klijentom (originalna slika i sva dokumentacija o slici u originalu)
  • Profesionalno fotografisanje u vidljivom spektru
  • Vizuelni pregled slike (slikarski kvaliteti, konzervatorska problematika, opšti utisak)

Potpisivanje reversa za sliku i saglasnosti o protokolu za sprovođenje analiza

Obezbeđenje slike i uslovi čuvanja
Obezbeđenje prostorija 24h u kojima se čuvaju slike (čuvar i video nadzor)
Stabilni mikroklimatski uslovi (vlaga i temperatura) bez izloženosti slika izvorima toplote i svetlosti
Pakovanje slika

Иди на врх